Hamîduddîn el-Ferâhî ve Leheb Suresi Tefsiri
Abstract
Hamîduddîn el-Ferâhî (1863-1930) Hindistan’ın son dönem müfessirlerindendir. Ferâhî, kendine özgü geliştirdiği Kur’an’daki sure, âyet ve kelimelerin birbiriyle münasebetini de kapsayan, her surenin tek bir ana konusunun olduğu ve
tüm âyetlerin bu anlam çerçevesinde anlaşılması gerektiğini savunan “nazm metodu”ndan hareketle “Niẓāmu’l-Kur’ân ve Te’vîlu’l-Furkān bi’l-Furkān” isimli Arapça bir tefsir yazmayı hedeflemiştir. Müellifin vefatı nedeniyle tamamlanamayan
tefsir çalışmasında Leheb suresi yorumu, nazm metodunun en başarılı ve özgün
üslupla uygulandığı bölümlerdendir. Müellif, Leheb suresini bazı yönleriyle geçmiş dönem müfessirlerinden farklı ele alır. Buna göre surede Ebu Leheb ve eşine
değil, müminlere hitap edilmektedir. Surede Ebu Leheb ve eşine yönelik herhangi
bir yerme, beddua yahut sövgü anlamı yoktur. Surenin ana konusu müminlere,
baş düşmanlarının helakinin haber verilmesini içerir. Sure sanıldığının aksine
hicrete yakın bir dönemde Mekke’de veya Bedir savaşından önce Medine’de nâzil
olmuştur. Bu makalede Ferâhî’nin Leheb suresi yorumu klasik ve modern dönem
müfessirlerin görüşleriyle mukayeseli ele alınmaya gayret edilecektir. Müellifin
hayatı, eserleri ve Kur’an yorumunda nazm metoduna ilişkin özet bilgi verilerek,
Ferâhî’nin Leheb suresi tefsirinde iddialarını desteklemek için sunduğu deliller
ve ulaştığı sonuçlar değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Makalede ayrıca surenin
yorumlanmasında Ferâhî’ye özgü tespitlerin daha iyi anlaşılabilmesi maksadıyla
Leheb suresi meallendirilmiştir